Gewoonlijk brandt het vuur in een leemkachel naar boven. In een op het rocket stove principe gebaseerde leemkachel brandt het vuur echter naar achteren weg door een poort. Door een uitvinding van Vuur & Leem, het zogenaamde S-portaal, wordt in de poort op een slimme wijze verse zuurstof toegevoegd aan de rookgassen. Dit zorgt tezamen met de hoge temperaturen, tot 1150 °C, voor een nagenoeg complete verbranding.

Efficiëntie

De efficiëntie van iedere kachel wordt bepaald door de kwaliteit van de verbranding en de temperatuur van de rookgassen die vanuit de kachel naar de schoorsteen gaan. Met de super schone verbranding en de lage uitgangstemperaturen van rond de 100 °C halen onze rocket leemkachels een gemiddeld rendement over een stookbeurt van wel 94,5 %. Hiermee schaart de rocket leemkachel zich tot de absolute top van kachels gestookt met handmatig toegevoerd hout. Fijn om te weten natuurlijk, maar u merkt dit ook in de praktijk: u kunt met veel minder hout meer verwarmen.

Rook en fijnstof

Wij hebben onze rocket leemkachels laten testen door o.a. SGS en een Duits TUV gecertificeerd bedrijf. Hieruit blijkt dat de rookgassen zeer schoon zijn. Als onze kachels eenmaal op bedrijfstemperatuur zijn wordt een uitstoot van koolmonoxide (CO) gemeten van +/- 10 PPM, dit gaat richting de welbekende lage uitstoot van een gas CV-ketel. Het gevolg hiervan is dat er geen rook uit de schoorsteen komt en de rookgassen nagenoeg reukloos zijn. Niet alleen fijn voor u, ook prettig voor uw buren.

Tegenwoordig is er in de media veel discussie over de voor- en nadelen van hout stoken. Met name het vrijkomen van fijnstof is schadelijk voor mens en milieu. Wij hebben onze rocket leemkachel ook hierop laten testen en het blijkt dat we 4 keer onder de strengste (Duitse) normen in Europa zitten qua fijnstof emissie, een heel schone verbranding dus.
Nog even ter informatie: in Nederland mag een houtkachel op dit moment maximaal gemiddeld 10.000 PPM CO uit stoten en zijn er geen normen voor de fijnstof. Dit zal echter in de komende jaren gaan veranderen en er zullen strengere Europese normen gaan gelden.